Wypłata wkładu osoby zmarłej

Tutaj rozmawiamy o PKZP.

Moderator: admin

Wypłata wkładu osoby zmarłej

Postprzez iwokas » 22 lut 2021, o 11:54

Witam,
Moje pytanie dotyczy wypłaty wkładów zmarłego członka kasy. Do tej pory jeśli osoba zmarła, jej wkłady były wypłacane osobie upoważnionej. Nie wchodziło to do spadku po członku KZP. W projekcie nowej ustawy jest to dokładnie określone w art 13. Jednakże ustawa jeszcze nie obowiązuje. Przejęłam obowiązki kasjera w związku z tym chciałabym rozwiać moje wątpliwości.
iwokas
 
Posty: 2
Dołączył(a): 21 wrz 2020, o 10:13

Re: Wypłata wkładu osoby zmarłej

Postprzez MAGDAA » 23 lut 2021, o 13:12

Tak jeszcze projekt nie jest zaakceptowany więc myślę, że należy wypłacić osobie upoważnionej. Nie miałam takiej sytuacji ale proszę doczytać bo podobno trzeba taką osobę poinformować aby zgłosiła to przy rozliczeniu PIT jako inne źródło dochodu .
MAGDAA
 
Posty: 9
Dołączył(a): 17 lis 2020, o 14:24

Re: Wypłata wkładu osoby zmarłej

Postprzez MAGDAA » 23 lut 2021, o 13:21

Jeśli jesteśmy przy tym temacie to takie pytanie......
Co jeśli osoba upoważniona do otrzymania wkładów po osobie zmarłej również nie żyje ? Czyli wypłacamy osobie która jest spadkobiercą. Ale pytanie czy to musimy zgłosić do Urzędu Skarbowego ?? w takim przypadku. Takie rozmyślanie ponieważ w tym czasie COVID różnie może być.
MAGDAA
 
Posty: 9
Dołączył(a): 17 lis 2020, o 14:24

Re: Wypłata wkładu osoby zmarłej

Postprzez Gt_ » 4 mar 2021, o 11:36

...projekt nie jest zaakceptowany więc myślę, że należy wypłacić osobie upoważnionej.


Tak. Środki należy wypłacić osobie wskazanej w deklaracji.

Procedura jest tak:
1. Po uzyskaniu jednoznacznej informacji o śmierci, którą dołączamy do akt i zaprzestajemy pobierania składek;
2. Ustalamy saldo i jeśli jest dodatnie zawiadamiamy uposażonego, który musi
3. Złożyć pisemny wniosek o wypłatę wkładów po zmarłym (najczęściej będzie też w stanie udokumentować / potwierdzić zgon członka okazując np. akt zgonu) lub inny dokument o podobnym charakterze np. orzeczenie sądu o zaginięciu i uznaniu za zamarłego ze wskazaniem daty. Na wniosku musi podać swoje dane, adres zamieszkania, NIP (na przyszłość) i numer rachunku bankowego w UE. NA dzień dzisiejszy (kiedyś istniał i wg mnie powinien ponownie zostać wprowadzony) nie mamy obowiązku powiadamiania Urzędu Skarbowego. PKZP/KZP - podczas wypłaty nie dotyka obowiązek podatkowy, nie jest też płatnikiem, inkasentem czy podatnikiem.
4. Wypłaca wkłady na konto uposażonego zerując saldo zmarłego członka. Termin wypłaty zależny jest od wewnętrznych ustaleń w kasie.

Ale - jeśli zmarły miał długi lub osobą wskazaną nie jest osoba, która jest spadkobiercą ustawowym, to środki zapisane (które do momentu śmierci należały do zadłużonego, mogą przez sąd w postępowaniu spadkowym, zostać potraktowane jako podlegające wcześniejszej windykacji, czyli tym samym mogą zostać zaliczone do spadku albo na podstawie tych samych przepisów mogą zadziałać zasady dot. zachowku. Nie jest to jednak problem do rozstrzygania przez KZP - wypłaca i zabezpiecza dokumenty do ew. późniejszego udostępnienia sądowi, który rozstrzygnie, czy było to należne osobie uposażonej czy spadkobiercy czy wierzycielowi i adekwatnie obciąży beneficjenta, a nie kasę. Więc nam jest wszystko jedno.

podobno trzeba taką osobę poinformować aby zgłosiła to przy rozliczeniu PIT jako inne źródło dochodu


Nie. Nie wolno nam wchodzić w rolę doradcy podatkowego ani prawnika (regulowana działalność wymagająca posiadania kwalifikacji i bycia w "cechu"); więc nie możemy pouczać. :-)

Powodzenia

Gt_
Gt_
 
Posty: 102
Dołączył(a): 22 lut 2019, o 07:16
Lokalizacja: Kraków


Powrót do Wszystko o PKZP

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości

cron